Jak korzystać z hashtagów na Instagramie?

Mnóstwo osób wstawiając zdjęcia wykorzystuje hashtagi z myślą o zwiększaniu zasięgów. W połowie ubiegłego roku Instagram znacznie uciął zasięgi z hashtagów, lecz mimo wszystko uważam, że warto z nich korzystać. Nadal są one wykorzystywane przez większość użytkowników, ale nie zawsze umiejętnie. Rolę hashtagów w dużej mierze przejęła zakładka Eksploruj.

Czym są hashtagi?

Są to słowa kluczowe opisujące zdjęcie danego postu, które użytkownik za pomocą wyszukiwarki może wyszukać na Instagramie. Hashtagi poprzedzone są znakiem #, np. #grafika, #grafikakomputerowa.
 
Jakiś czas temu Instagram umożliwił opcję obserwowania danego hashtagu, dzięki czemu na naszej stronie głównej mogą pojawiać się posty oznaczone danym hashtagiem. Działa to tak samo jak obserwowanie innych użytkowników. Jest to świetna opcja dla marek osobistych oraz firmowych, które budują swoją aktywność u konkurencji.
 
Wraz z ucięciem zasięgów z hashtagów Instagram usunął opcję monitorowania w statystykach hashtagów, które sprowadzają największy ruch na nasz post. Sposobem na pojawienie się statystyk hashtagów jest włączenie promocji postu, wystarczy, że włączymy promocję, poczekamy chwilę i możemy ją wyłączyć. Opcja tych statystyk powinna pojawić się niemalże od razu, a znajdziemy ją w głównej zakładce statystyk danego postu na samym dole.

Jak korzystać z hashtagów i jak je dobierać?

Podstawową rzeczą, którą musimy wiedzieć jest to, że Instagram umożliwia dodanie maksymalnie 30 hashtagów na jeden post. Nawet jeśli mógłbyś dodać ich więcej, a nie potrafisz ich umiejętnie dobrać, to nic Ci one nie dadzą.
 
Unikaj zakazanych hashtagów, czyli tych które są związane z pornografią, przemocą, wulgaryzmami i podobne. Przez używanie ich Twój zasięg w poście może znacznie spaść i nawet osłabić Twój profil. Pełną listę zakazanych hashtagów znajdziesz na stronie iqhashtags.com, umożliwia ona dodatkowo monitorowania swojego konta.
 
Aby dobrać odpowiednio hashtagi musisz dobrze poznać swoją niszę. Postaw się w roli użytkownika, który chciałby zobaczyć Twoje zdjęcie. Zastanów się w jaki sposób by je wyszukał. Przeanalizuj działania swojej konkurencji, sprawdź jakie ona używa hashtagi.
 
Jeśli dopiero zaczynasz budować swój profil, unikaj popularnych i z dużymi ilościami postów hashtagów. W takich zazwyczaj posty pojawiają się co kilkadziesiąt sekund, co sprawia, że Twój post w danym hashtagu ląduje na samym dole.
 
Na początku budowania konta skup się na małych i średnich hashtagach, które pozwolą Ci dotrzeć do nowych odbiorców i zwiększą szansę na pojawienie się w sekcji Najpopularniejsze w danym hashtagu.

Dodatkowe wskazówki

  • Staraj się nie dodawać tych samych hashtagów w każdym poście, Instagram to wykryje i może uznać jako spam, co przełoży się na niższe zasięgi Twoich postów. Możesz przygotować parę list hashtagów, które będziesz dodawać zamiennie i dodatkowo jeśli hashtagi się powtarzają, zmienić ich kolejność.
  • Hashtagi możesz dodawać w Instagram Stories, relacje również pojawiają się w danym hashtagu. Dodatkową wskazówką do tego punktu może być to, że wcale nie muszą być one widoczne na Twojej relacji, możesz je umieścić pod zdjęciem, gifem lub naklejką i będą tak samo działać.
  • W postach hashtagów nie musisz dodawać do opisu. Gdy dodasz je w komentarzu pod postem, będą spełniać tą samą funkcję, a użytkownik nie będzie musiał po rozwinięciu opisu przesuwać w dół, aby minąć zbędne dla niego hashtagi.
  • Możesz zacząć używać swój własny hashtag, który wymyślisz. Dzięki niemu możesz zakomunikować swojej społeczności, że pod nim znajdą wszystkie posty związane z Tobą lub Twoją marką.
  • Nie używaj hashtagów międzynarodowych. To znaczy, że jeśli Twoją grupą docelową są osoby tylko z Polski, to nie ma sensu dodawać hashtagów w języku Angielskim lub innym. Przez to trafisz do złej grupy, która nie będzie zainteresowana Twoim postem i profilem.
  • Sprawdzaj hashtagi z Polskimi znakami. Tutaj opracowałem własną metodę, ale być może gdzieś już ktoś o tym pisał. Robię to tak, że jeśli mam hashtag z Polskimi znakami, to wpisuję go z nimi i bez, a następnie patrzę, która forma pojawia się wyżej w wyszukiwarce Instagrama i ją wybieram. U mnie ta metoda się sprawdza.

Jak widzisz temat hashtagów nie jest tematem na 5 minut, często sporządzenie dobrej listy zajmuje długi czas i długi okres testowania oraz analizowania. Nie zniechęcaj się tym, bo moim zdaniem warto, skoro jest to darmowa opcja docierania do nowych odbiorców.

W naszej ofercie znajduje się usługa prowadzenia social media, jeśli takiej potrzebujesz lub masz odnośnie jej jakieś pytania, skontaktuj się z nami za pomocą Facebooka lub poprzez formularz kontaktowy.